Vlasta Burian v Piešťanoch

 In Mesto a ľudia

Vlasta Burian sa v Piešťanoch zúčastnil súťaže
Concours d’Elegance v roku 1935, kde prišiel
s luxusnými automobilmi značky Z (Zetka),
konkrétne s modelom Z4, prezývaným „silná štvorka“.
Dnes je veľmi ťažko určiť na ktorom konkrétnom aute
prišiel do Piešťan. Dôvodov je niekoľko:
Osud automobilov z tohto obdobia je často veľmi
zložitý. Po vojne, najmä v povojnovom Československu,
boli mnohé luxusné autá znárodnené, predané,
exportované alebo jednoducho zmizli v chaose.
Ich história býva prerušovaná a často sa zistí
až po rokoch.
Je známe, že sa dochovalo niekoľko automobilov
značky Z, ktoré boli v minulosti spájané s Vlastom
Burianom. Avšak, jeden z jeho vozov, konkrétne
dvojmiestny automobil Zbrojovka Z5 Express z roku
1937, je dnes vystavený v súkromnom múzeu Veteran
Arena v Olomouci v Českej republike. Toto auto
bolo pravdepodobne posledným typom Zetky, ktorý
Burian vlastnil pred vojnou.
Osud tohto konkrétneho auta:
Počas druhej svetovej vojny nie je jeho presný
osud detailne známy, ale uvádza sa, že auto sa
nejako dochovalo. Po vojne ho využíval farár, ktorý
ho upravil pre svoje potreby (pridal plátenú
strechu a ďalšie sedadlo). Neskôr sa dostalo do
lichtenštajnského múzea. Približne pred desiatimi
rokmi ho zakúpilo múzeum Veteran Arena v Olomouci.
Auto sa dochovalo v prekvapivo dobrom stave a
s funkčným motorom. Múzeum ho následne zreštaurovalo,
pričom sa snažili vrátiť karosériu do pôvodnej podoby
z roku 1937, v akej ho Vlasta Burian vlastnil.
Je teda vysoko pravdepodobné, že ak aj nie priamo
ten konkrétny kus, ktorým Vlasta Burian prišiel
do Piešťan v roku 1935 (Z4), tak automobil veľmi
podobného modelu a značky, s ktorou bol Vlasta
Burian neoddeliteľne spätý (Zetka), sa dnes nachádza
v olomouckom múzeu a je prístupný verejnosti. Jeho
osud je tak symbolom zachovania automobilovej histórie
a pamiatky na významné osobnosti.
Autá značky Z (Zetka) vyrábala firma Československá
zbrojovka, akciová společnosť, Brno. Pôvodne sa táto
spoločnosť zameriavala na výrobu zbraní, ale
v medzivojnovom období (po prvej svetovej vojne a pred
druhou svetovou vojnou), keď poklesla potreba po zbrojnej
výrobe, sa rozhodli diverzifikovať a začali s produkciou
automobilov. Ich prvým sériovo vyrábaným automobilom
bol v roku 1926 model Z 18, ktorý bol zároveň prvým
československým sériovo vyrábaným vozidlom s dvojtaktným
motorom.
Aj keď výroba áut bola pre Zbrojovku Brno skôr doplnkovou
činnosťou a tvorila len malé percento celkového obratu,
venovali sa jej s nadšením. Automobily Zetka boli známe
svojou inovatívnou konštrukciou (napríklad pohon predných
kolies) a dosahovali úspechy aj v pretekoch.
Výroba automobilov značky Z bola pred druhou svetovou
ukončená a Zbrojovka sa vrátila k výrobe zbraní a neskôr
sa preslávila výrobou traktorov AB_19