Čo sa stalo s mostom?
Kolonádový most v Piešťanoch, ktorý je
národnou kultúrnou pamiatkou a symbolom
mesta, má za sebou pohnutú históriu.
Tu sú hlavné body, čo sa s ním stalo:
Vznik (1930 – 1933): Bol postavený podľa
projektu architekta Emila Belluša (spodnú
časť projektoval švajčiarsky inžinier
A. Schwartz) a nahradil starý drevený
most. Je to najdlhší krytý most
na Slovensku.
Bol zničený počas vojny (1945):
Koncom druhej svetovej vojny ustupujúca
nemecká armáda vyhodila do vzduchu
stredné polia mosta.
Obnova (1956):
Most bol zrekonštruovaný a bola mu
vrátená pôvodná funkcionalistická
podoba. Odvtedy slúži už len ako peší
most (promenáda), kým predtým ním
viedla aj automobilová doprava.
Súčasný stav (Október 2025):
Kolonádový most bude dlhodobo
uzavretý z technických príčin.
Dôvodom je zhoršený technický stav
pilierov mosta a korózia oceľovej
konštrukcie, ktorá je už v havarijnom
stave. Prebiehajú monitorovacie a
diagnostické práce zamerané na
posúdenie stavu s cieľom pripraviť
celkovú rekonštrukciu spodnej časti.
V súčasnosti je teda uzavretý pre
všetkých (peších aj cyklistov) a čaká
na rozsiahlu rekonštrukciu, najmä
spodnej stavby.
Monitorovacie práce ukázali havarijný
stav pilierov a oceľovej konštrukcie,
ktorá je podľa odborníkov nebezpečná.
Akékoľvek väčšie zaťaženie by mohlo
zhoršiť jeho stav.
Obyvatelia a návštevníci musia na
prechod medzi mestom a Kúpeľným
ostrovom využiť obchádzkovú trasu,
konkrétne lávku popri Krajinskom
moste. Táto situácia je pomerne
zložitejšia.
O problémoch so spodnou stavbou
(piliermi) sa vedelo dlhodobo, ale
nedávna rekonštrukcia (2019-2021) sa
zameriavala žiaľ najmä na vrchnú časť
mosta.
Tu je prehľad:
Dlhodobý problém: O zhoršenom stave
pilierov sa vedelo minimálne od roku
2007, kedy na podmytie pilierov a
vyplavovanie materiálu dna rieky
upozornili odborníci zo Žilinskej
univerzity. Už vtedy to označili za
najvážnejšiu poruchu, ktorá môže
spôsobiť haváriu.
Nedávna rekonštrukcia (2019 – 2021):
Táto rekonštrukcia, ktorá stála
približne 1,6 milióna eur, bola
prioritne zameraná na vrchnú časť
mosta (nadstavba, strecha, zábradlia,
obchody, vozovka), pretože na ňu
mesto získalo dotáciu z Ministerstva
kultúry (v rámci ochrany kultúrnej
pamiatky).
Vynechanie pilierov:
Hoci kompetentní vedeli o problémoch
s piliermi (mali k dispozícii správy
a posudky), komplexná sanácia pilierov
nebola súčasťou tejto rozsiahlej
rekonštrukcie, najmä kvôli financovaniu.
Riešenie spodnej stavby je technicky
náročné (práce pod vodou) sú mimoriadne
drahé.
Aktuálne uzavretie:
Most bol uzavretý po tom, čo statik a
potápači, ktorí vykonávali pravidelné
monitorovanie, upozornili na zvýšenú
degradáciu a kritický stav dvoch
pilierov medzi jednotlivými meraniami.
Stav sa zhoršil do takej miery, že hrozí
nebezpečenstvo a most bolo nutné uzavrieť
z hodiny na hodinu.
Mesto Piešťany už malo pripravenú
projektovú dokumentáciu a stavebné
povolenie na sanáciu pilierov, ktorú
pôvodne plánovali na rok 2026. Krízová
situácia však prinútila radnicu
k okamžitému uzavretiu mosta a urýchlenému
riešeniu financovania (odhadované náklady
sú okolo 2,5 milióna eur, ktoré bude
mesto musieť pravdepodobne pokryť úverom).
AB_36